کد مطلب:23730 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:256

تقویت فرهنگ انتظار
قرآن كریم در آیات نورانی خویش مردم را به ظهور مهدی موعود، یگانه منجی عالم بشریت فرا می خواند. در سوره انبیا می خوانیم: «در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشتیم: بدون تردید در آینده بندگان شایسته ام وارث حكومت زمین خواهند شد.»

حضرت باقر (علیه السلام) این آیه را به یاران و اصحاب حضرت مهدی عج تفسیر نمود. امیرمومنان علی (علیه السلام) در تفسیر آیه «ما اراده كرده ایم كه بر مستضعفین منت بگذاریم و آنان را امامان و رهبران وارث زمین قرار دهیم.»

فرمود: این گروه پیروز آل محمد (صلی الله علیه وآله) هستند، خداوند متعال مهدی آل محمد عج را بعد از زحمت و سختی كه بر آنان وارد می شود برمی انگیزد و به آنان عزت می دهد و دشمنانشان را خوار و ذلیل می كند.

افزون بر این، آیات متعددی از قیام آن وجود گرامی خبر می دهند و حقیقت جویان و سعادت طلبان عالم را به انتظار ظهور چنین رهبری فرا می خوانند.

طبق این شیوه قرآنی تقویت و توسعه اندیشه انتظار می تواند به اتحاد و یگانگی دلهای مردم یاری نموده و با این فرهنگ وحدت آفرین و امیدبخش به همبستگی ملی در جامعه رونق بخشید.

زیرا اگر فلسفه انتظار و دستاوردهای مثبت قیام مهدی عج به مردم ستم دیده و خسته از ظلم و بیداد مستكبران عالم گفته شود، آنان یكدل و یك زبان به انتظار ظهور رهبر آسمانی نشسته و تحقق خواسته های قلبی خود را در برنامه های دولت كریمه حضرت مهدی عج جستجو خواهند كرد.

آنان اگر با فرهنگ انتظار آشنا شوند، تمام تفرقه ها و تشتت ها را با آرزوی ظهور امام زمان عج پایان یافته تلقی می كنند و هر كدام از هر حزب و گروه و نژادی، ظهور دولت امیدآفرین حضرتش را از دل و جان آرزو می كنند و یكپارچه از خداوند متعال می خواهند: «پروردگارا! پراكندگی و تفرق ما را به وسیله آن رهبر گرامی به جمعیت و وحدت بدل فرما و پریشانی امور را به وجودش اصلاح فرما! و نقایص و شكافهای كار ما را به وسیله وجود آن ذخیره الهی اصلاح و جبران نما! و تعداد ما را فراوان و خواری و كوچكی ما را با وجودش به عزت و شكوه بدل ساز!»

آری امام عصرعج ضامن وحدت و همبستگی مردم بر محور حق و پارسایی است و نشستن به انتظار آن وجود گرامی كه مایه وحدت و همدلی است، مطمئنا جامعه را به سوی اتحاد و یگانگی خواهد برد، همچنان كه در دعای ندبه زمزمه می كنیم: «كجاست آن آقایی كه مردم را بر وحدت كلمه تقوی و دین گرد خواهد آورد.»